Tuesday, November 2, 2010

kebahagiaan hati kecerdasan otak


hari ini topik kita bahagia. gembira. happiness.
apakah yang dimaksudkan dgn bahagia?

bahagia merupakan 1 konteks yang amat luas bagi melambangkan emosi atau perasaan teruja seseorang terhadap sesuatu perkara yang berlaku. pada dasarnya bahagia hadir secara suci dan ikhlas di dalam hati.

mengikut topik hari ini "kebahagiaan hati kecerdasan otak", apa yang sy mksudkan adlah apabila kita dgn tulus mempunyai perasaan bahagia itu, maka sistem aliran darah kita akan berjalan lancar kerana oksigen dapat disedut secara seimbang dan normal. oleh yg demikian, otak dpt menyerap oksigen lantas menjadikan otak kita berfungsi dengan cemerlang.

cuba anda imbas kembali, pernahkan anda senang duduk jika anda mmpunyai sesuatu masalah yang membelenggu benak anda apatah lagi jika melibatkan diri anda atau keluarga anda. pasti istilah "kusut", "pening" atau "fedap" bermain di hati mmbawa ke otak. apabila perkara sebegini berlaku, peredaran darah yang mengangkut oksigen tidak dpt bergerak dgn normal lantas melahirkan otak yang kurang cerdas. si pemikir akan merasa berat untuk memikirkan perkara lain jika mereka sedang susah hati.

itu saja sedikit sebanyak yang ingin saya kongsikan. harap boleh diambil point pentingg. selamat berjaya dalam membahagiakan diri sendiri. senyummm (:

No comments:

Post a Comment