Friday, October 28, 2011

5 sebab orang mengumpat

assalamu'alaikum.entry kali ni agak sensitif la kot.tapi take it easy.aku cuma berkongsi.majoriti semua orang pernah mengumpat baik lelaki atau perempuan.cuma nampak tak nampak je la.okay,kenapa orang mengumpat?or bahasa sopannya,kenapa orang mengata keburukan orang lain?

first of all, definisi mengumpat ni adalah mengatakan perihal peribadi seseorang itu yang bilamana perkara yang diperkatakan itu adalah benar.TAPIII amat tak disukai oleh insan yang menjadi bahan umpatan itu.
di sini menyatakan sebabsebab mengapa orang mengumpat.antaranya : -

1.perasaan tidak puas hati.
hal ni lebih kepada perasaan yang berbuku lama dahh.geram punya pasal kat orang tu,lastlast cete yang tak sepatutnya kat jiran2,kawankawan,seluruh dunia.well,selalu terjadi.inilah dunia sebenar.

2.membalas dendam.
balas dendam dengan mengumpat?well,macam tak logik.tapi haruslah anda ingat,sebutir perkataan yang buruk keluar dari mulut anda,membawa pelbagai perspektif yang negatif terhadap perkataan itu.WOW! hebatnya kuasa perkataan!boleh mempengaruhi minda kita.
Contohnya kan aaa,si X(xena lawak kampus) curi kekasih korang.then korang pun ngumpat laa dia kat orang lain.sampai kekasih korang tinggalkan dia.so kira balas dendam la kan?waitt, XENA LAWAK KAMPUS? ok fine. -_- '

3.menjadi iktibar kepada orang lain.
yang ni tak pasti laa.aku tak reti nak terangkan kat korang.tapi aku try.kes macam ni lebih kepada memberi pengajaran kepada orang yang kausayang.kauorang nasihat orang yang kau sayang jangan dekati dia.kerana dia danger or else,jangan jadi macam dia.ish,aku tak sure la.kalau salah.sorry.

4.takut untuk menegur depandepan.
yes!ini selalu terjadi.well.kat aku pun dulu mcm tu.tapi tu dulu.sekarang aku suka ngadu kat mak aku dan si dia.lantak la mak aku dengar ke tak.janji aku berjaya mengomel apa yang terbuku di hati.penat tau.tapi puas.mak aku jenis tak layan aku membebel.so rasa puas gak la.aku lepaskan tanpa sebarang katakata batu api malahan tanpa katakata menghalang aku dari terus membebel bukanbukan.
so,kalau orang yang kau umpat tu adalah orang yang kau sayang.tegurlah depandepan.kalau dia sayang kau.mesti dia boleh terima.tapi kalau tak.silakan buat taktau.

5.memang hobi sepenuh masa.
hahah!hobi sepenuh masa?kelakar la.tapi terserah anda2 yang mempunyai hobi2 seperti ini.aku hanya senyum,tak perlu kata apaapa.dah memang hobi kan.mesti ketagih bila tak buat.so,your life,decide what way you want. (:

itu je kot.hehe,kalau ada yang terkecil hati.tini minta maaf ye.tiada niat menyinggung sesiapa.hanya perkongsian ikhlas dari hati.peace no war,fellas.

animated conversation

p/s : jagalah pertuturan anda.ingatlah yang tersayang.anda mampu mengubahnya. ;D
assalamu'alaikum.


No comments:

Post a Comment