Monday, February 9, 2015

Setia

Dulu,
Aku pernah setia.

Dulu,
Aku pernah jaga satu hati ni.

Dulu,
Aku pernah berjanji satu perkara.

Dulu,
Aku pernah beri hati ni pada orang.

Tapi tu dulu.
Empat tahun aku berjanji pada diri sendiri.
Empat tahun aku pegang hati.
Empat tahun aku setia.

Empat tahun.
Empat tahun beb.

Tipu tahap dewa keseratus lapan puluh enam la kalau tak kecewa.

Itulah yang pertama hati aku dipegang betul.
Itulah yang pertama aku rasa sayang sangat.

Betul apa orang kata,
Sayang sangat boleh kecewa.

Satu hari tu.
Hati yang aku beri.
Hancur. Lebur. Pecah seribu.

Sedang hati yang aku pegang,
Susah untuk aku lepaskan.
Betul. Bila dua jiwa dah sebati.

Susah nak dileraikan.
Malam hati aku eksiden tu,
Aku menangis teruk sampai bengkak mata.
Sampai classmate nampak.

"Tini, mata lebam. Menangis ke?"
"Eh taklah, stay up semalam buat assignment."

PAP!--
bohong. Aku berbohong. Adakah aku berdosa?
Mohon ampun di tikar sejadah.
Mohon dikuatkan di setiap sujud.

Ya, mungkin orang akan kata.
"Kumbang bukan seekor"

As I said, bila dua jiwa dah sebati. Susah nak dileraikan.
Move on dalam English. Apa kau fikir senang nak move on bila hati tu kau pegang lagi?
Easy to say. Not to do.

Dia pergi macam tu je. Tanpa say goodbye.
Dia pergi macam tu je. Tanpa strong explaination.
Dia pergi macam tu je. Tanpa kata maaf.

Masa tu, aku berazam. Berazam takkan maafkan walau apa cara sekalipun.
But then, I was thinking. What for I tak maafkan dia?
Apa sebenarnya yang aku nak?
Apa sebenarnya yang aku perlu dari dia?

Dia tiada apa apa lagi.
Bukan siapa siapa lagi.
Tiada makna lagi.
Dalam hidup.

Hidup aku.

Aku cuma perlu setia.
Pada cinta yang pasti.

Allah.

No comments:

Post a Comment