Tuesday, January 31, 2012

Perempuan jangan begini. Perempuan jangan begitu.



Assalamu'alaikum. Hey heyy bloggers sekalian. Ohh tak lupa juga yang bukan bloggers. Heheh. Korang sihat? Alhamdulillah. Hahh entry aku kali ni about perempuan. Hidup perempuan ni amat complicated *bak kata lelaki la.

Pastu kalau ke mana mana saja mesti kena ada pantang larang itu ini. Peribahasa Melayu ada mengatakan "Jaga anak perempuan seorang lagi susah dari jaga lembu sekandang." Jom kita check it out!


1. Jangan bercakap masa memasak. Nanti dapat suami tua.
Korang mesti pernah dengar kan mak korang atau sesiapa pun cakap macam gini kan? Hehh, sebenarnya takdalah dapat suami tua. Saja ugut je tu. Yang sebenarnya korang takboleh bercakap masa memasak sebab nanti air liur korang mercik sana sini masuk dalam masakan tu. Pastu nak bagi orang makan pulak? Hehe, then bayangkan la kauorang khusyuk bercakap dalam dengan iPhone korang kan sampai tak sedar masakan korang dah rentungg. Pastu pastu dapur terbakar. Pastu pastu rumah terbakar. Kesian cik polis dan cik bomba. Okay cerita aku kelaut sikit. Tapi tu lah hakikatnya.


2. Jaga kebersihan. Nanti hidup tak tenang.
Aku tak tahu la explain macam mana. Ini isu sensitif sikit la. About "lampin" korang tu. Korang tengah datang bulan. Pastu korang jenis malas gila kambeng, korang bukak pastu buang gitu je. Ya ampunn! Pengotornya perempuan jenis begini. At least kalau kauorang nak cepat, jirus pakai air je la sampai kotornya dah hilang. Kita kan taktahu makhluk apa kat luar sana yang HAUSKAN "kekotoran" korang tu. By the wayy, jagalah kebersihan. Nak nak kauorang perempuan yang baligh lagi mumaiz. Ada faham? (:

3. Jangan duduk depan pintu. Nanti tak kahwin.
Seriusly? Memang tak kahwin eh? OMK! Pantang larang ni ada benarnya jugak la. Kalau kauorang duduk depan pintu dok tayang muka depan pintu. Dah macam orang kurang waras je kan? Termenungg depan pintu. Jiranjiran lalu pun pelik la. Ehh apehal minah ni termenung duduk depan pintu menunggu suami pulang ke ape kan. CEH padahal belum kawen. Aku rasa macam tu kot tanggapan orang duludulu. Hihi, toksah la duduk depan pintu. Kalau nak hirup udara segar pun keluar dari pintu tu. Takpun pergi joging ke.


4. Jangan duduk kat tangga. Nanti takda orang nak meminang.
Err yang ni lebih kurang macam point kat atas kot. Aku taktau nak explain ikut fahaman aku sendiri. Faham faham kan la sendiri ye. Heheh bythewayy kerusi kan ada. Nak duduk kat tangga dah kenapa? Tangga kan tempat orang lalu lalang turun naik. Hehe.


5. Jangan duduk atas bantal. Nanti tumbuh bisul.
Bantal tu sedap je kan buat duduk. Gebu lembut je. Sebenarnya tak elok la duduk atas bantal kan. Yelah bantal kan tempat kauorang landingkan kepala buat tidur. Tak elok la. Cuba bayangkan muka kauorang letak kat punggung kauorang? Jijik kan. Hahh tu sebabnya orang dodulu tak bagi duduk atas bantal especially perempuan. Okayy jangan buat begitu lagi. Takmo takmo. XD

Itu je kot main point yang aku nak sampaikan. Mak aku selalu nasihat lima perkara di atas ni. Kadangkadang aku pun rasa jemu. Tapi untuk kebaikan aku juga. Sayang mama! Tuntasnya, kita sebagai orang perempuan kenalah pandai jaga diri sendiri kan. Okay la babaii bloggerss. :D

Assalamu'alaikum.



Ini kanakkanak perempuan. Hahaha.

No comments:

Post a Comment